joi, 31 mai 2012

Cum se prinde un roi de albine ?

Ce este un roi de albine ?


La un moment dat dintr-un stup o buna parte din albine decide sa paraseasca lada in care au locuit pana atunci. E modul natural prin care se naste o noua familie de albine, spre dezamagirea albinarului care se vede cu efectivul injumatatit :)

Ce e de facut ?


Ne bazam pe faptul ca in momentul in care un roi paraseste stupul, se opreste intr-un copac din imediata apropiere a locului din care a plecat. Deci, oameni buni, nu va puneti stupii intr-o poiana cu copaci de 20~30 metri inaltime, nu aveti sanse mari sa ii mai prindeti si aduce pe calea cea dreapta ....

Ieri am fost convocat de urgenta in stupina, 3 roiuri stateau linistite in pom, asteptand sa se indrepte spre cine stie ce scorbura din copacii din padure. Tehnologia recuperarii unui roi este in 2 vorbe urmatoarea: 
  • se pregateste o lada cu 2-3 rame de miere si puiet, ceea ce atrage albinele.
  • cu ajutorul unui sac prins de o prajina scuturam roiul din copac si il punem in stup. Aici este esential sa prindem si matcam odata cu albinele.
  • punem rapid albinele in stup
  • ne rugam sa nu zboare din nou in copac
Niciodata nu vei reusi sa scuturi toate albinele din copac, adica sa ai si garantia ca ai prins si matca. E ca o loterie si e foarte "fun" sa vezi ca toate albinele ies din lada pregatita cu atata truda si se intorc in copac. Pur si simplu regula e una singura: albinele stau langa matca, ea e ceea ce uneste toata colonia de albine.

ok, cu primii 2 roi ne-am descurcat destul de ok, ramane sa vedem zilele urmatoare daca albinele s-au intors in pom.

Cu ultimul roi a fost foarte distractiv. Era un roi primar, imens. O groaza de albine facute ghem intr-un salcam la  cel putin 15 metri inaltime. Cum mama naibii sa il dai jos de acolo? Am vrut sa renuntam, dar arata-i ursului mierea si spune-i sa o lase balta ....

Drept care am luat frumos 2 prajini si le-am innadit, am pus sacul de rafie in varf, m-am cocotat de o lada veche si cu greu am reusit sa ajung sub el. E foarte fun, cand il scuturi o buna parte din albine cad pe pamant, adica pe tine, ca doar vrei le le amortizezi socul ..... Si sunt destul de suparate ca sa te si intepe daca le-ai deranjat :) OK, vaccinul e inclus in apicultura, asa ca nu se pune. L-am scuturat si am prins putine albine, pozitia si dotarea tehnica deficitara nu a permis mai mult. Nea Cornel (de la el invat apicultura) a pus repede albinele si lada, iar eu am plecat spre casa, multumit ca macar am incercat.

Bucuria mare a fost ca in 10 minute am fost sunat, toate albinele s-au dat jos din copac si s-au dus in lada confort sporit. A fost chiar o bucurie neasteptata, am sa fac poze acelui roi, sunt sigur ca va avea un viitor stralucit. A fost noroc, reusisem sa prind matca ...

Morala: nu ceda, nici nu stii cat de aproape esti de succes, mai ales cand sortii par impotriva ta. Alege sa castigi, macar incearca, nu ai nimic de pierdut.

Later edit: evident ca o sa revin cu poze, dar in decursul operatiunii nu mi-a stat mintea la asta.

2 comentarii:

  1. ia ca am niste intrebari:
    1. mai exact cum "pui" albinele in stup? ca sunt in sac. Versi sacul? le pui cu totul?
    2. daca le pui cu totul cum mai scoti sacul?
    3. nu exista un fel de fluier pentru matca? ca la rate. un dispozitiv cu care sa o ademenesti?

    RăspundeţiȘtergere
  2. 1. Le versi ca un sac de cartofi, apoi pui capac cutiei.

    2. Cum naiba sa pui si sacul acolo ?! O sa pun poze cu interiorul unui stup populat, o sa vezi ce si cum. O sa vezi tu si pe viu mai incolo ....

    3. Astea cu fluierul, zgomote de meditate and stuff sunt "pescaresti". Pana nu le iei fizic din pom si nu le pui in lada nu ai succes.

    RăspundeţiȘtergere